April 13, 2011

wahai pemandu kenderaan di Malaysia

entri ini ditulis untuk tujuan peringatan bersama ya

hari2 aku gunakan jalan raya untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. sepanjang perjalanan, aku suka perhatikan gelagat pemandu2 lain. dan hampir setiap hari aku jumpa spesies pemandu macam ni. pemandu yang annoying gila membuatkan aku rasa aku nak pelempang bagi.

spesies pemandu yang aku maksudkan ini ialah spesies pemandu yang suka main tekan hon lama2 kat kereta depan or sebelah yang bajet dia makhluk tuhan paling bagus di muka bumi. dan perkara pertama yang aku lakukan jika terserempak dengan spesies pemandu macam ni ialah aku akan mengenalpasti jantina pemandu tersebut. ya. hampir kesemua yang aku jumpa ialah pemandu perempuan yang bajet dia paling pandai drive dalam kawasan lembah klang ni. cilakak style main hon ala2 samseng. sakit telinga, sakit jantung aku banghal. tu tak masuk lagi sakit hati. padahal sendri buat salah pastu hon orang lama2 bajet macam samseng. aku tulis ni nak bagi peringatan ye. kita hidup kat dunia ni macam2 spesies orang ada. jangan lah ingat diri tu besar sangat. kalo kena tetak, kena pukul, kena rogol. siapa yang patut dipersalahkan? baru nak terkencing? menangis? nak call suami? time hon orang tu tak pikir pulak kan. nak hon tu bukan tak boleh tapi tak payah hon lama2 macam blagak samseng. hon sikit2 ala kadar sudah mencukupi. kalo driver tu datang dekat ajak bertumbuk boleh jugak cover cakap dia "saya hon tegur dr. 2 alam pintas sebelah saya tadi bang. saya peminat setia dia". kan dah selamat tu. aku tujukan entri ni kepada kaum hawa bukan apa. kalo kaum laki ni senang. tak puas hati settle terus kat situ. jadi sama2 la beringat ye.

2 hari lepas, dalam perjalanan pulang ke rumah sewa ketika berhenti di persimpangan lampu isyarat bersebelahan western digital kelana jaya, aku nampak seorang minachi yang berada di lorong yang salah hon lamaaaaaaaaaa2 kereta didepan yang cuba untuk membelok ke kanan. ahhhh. aku macam nak kejar minachi tu bagi ceramah sivik dekat dia. dah la masuk lorong salah, ada hati nak marahkan orang. pengguna2 jalanraya yang lain macam aku ni jugak yang menjadi mangsa pencemaran bunyi. bodoh macam lembu nak salahkan pemandu yang cermat macam kereta depan dia tu. baru2 ni jugak ada seorang amoi cuba hon aku yang berada di depan kereta dia tanpa sebab. memang aku sangat2 pasti aku x melakukan sebarang kesalahan lalulintas. ala2 samseng pun ada amoi ni. aku toleh belakang. aku acukan jari tengah lama2 ke arah dia. aku baru acukan jari tengah dia sudah kelihatan menggelabah. nasib baik aku ni bukan samseng. sopan lagi tu. kalo kena dekat samseng dalam kereta simpan pedang samurai plak? semoga selamat dalam perjalanan ye :)



"bila kawan ramai keliling kita, cakap besar tunjuk belang, tapi bila sorang2, pengecut, pemalu, macam semua orang" (Butterfingers, 2005)

4 comments:

hadiee said...

haha. hg dah keja upanya. haram tak bg tau pun. huhu

acap said...

esok 1st day aku lah. hahahaha. cukup2 dah menganggur

ayahanuna said...

wahhhh.. sudah keje... sudah bole kawen... haha

acap said...

hahahaha. keje buat bayar hutang dulu. dh dapat permanent baru bleh plan lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...