September 5, 2010

iklan raya tv3 hina islam?



tv3 suku ni macam biasa lah. kaki ampu puak yang satu tu. dari dulu dok mengampu dan memfitnah. kali ni buat hal lain pulak. adoi lah tv3 suku ni. bila nak bertaubat. terkejut jugak awal2 aku tengok iklan ni. agak2 sikit nak ampu 1MALAYSIA xhabis2. jangan lah sampai main2kan agama Islam kalo nak ampu sangat pun. elemen2 keagaamaan lain janganlah sampai dicampuradukkan dalam perayaan agama Islam. cukuplah anda menyokong puak yang satu tu pesongkan akidah umat islam negara ini dengan konsep kongsi raya sebelum ini. jelas2 orang islam x boleh sambut perayaan agama lain. aku ada jumpa tafsiran2 pasal hal2 dan simbol2 dalam iklan ni. memang mengejutkan. licik betul mereka ni. sempat lagi selit2 dalam iklan yang macam ni. tapi aku jadi lagi marah bila membe aku sorang tu tunjukkan aku satu penghinaan dalam satu scene ni. sini aku ada print screen utk tatapan yang lebih jelas.

amacam? baru aku teringat, mana pergi tok imam mazhab hadari? pejuang bangsa melayu? FINAS guna penapis cap apa ni?



aku x hairan kalo yang buat iklan ni orang islam sendiri sebab pemikiran orang kita telah ditanam dengan konsep 'kongsi raya' yang diperkenalkan puak yang satu tu walaupun mendapat bantahan mufti2.

*video youtube daripada nuriz

18 comments:

Miecyber said...

Iklan yang sesat lagi bengong

acap said...

sedih. iklan raya dah tercemar sampai macam ni. harap pihak tv3 mohon maaf dengan segera

bidadari said...

ini pluralisme dalam agama.
salah satu cabang dari liberalisme.

http://islamlib.com/

kat indon, perkara ni sgt teruk.
setakat ni kat malaysia tak nampak lagi, sbb gerakan SIS lebih kepada feminisme.

dan skrg, nampaknya pengaruh pluralisme dah masuk ke negara kita dan x mustahil ia bpunca dr 1 malaysia. nauzubillah.

AyuE SurihanyOt said...

weh..aku tak paham pasal scene tu..huhu

boleh jelaskan???

hannadiah said...

betul.xpaham..pliz explain jelas skit apa yg kome paham..

acap said...

bidadari: a ah. depa cuba selitkan pluralism dalam iklan ni.

ayue, hannadiah: nampak x tulisan jawi tu sengaja diterbalikkan.

adrinaqamarina said...

orang yang belakon tu pon ikot je kalo orang suruh belakon. duit la tu. tau la nak raya.

acap said...

tu lah pasal. sama2 bangang jugak pelakon yang dah tua2 tu.

kisah hidup said...

salam bro..minta izin copy pic 2..nk ltk kt blog aku..thanx..

acap said...

welcome. amik je :)

saiful said...

salam.. slah tu salah la.. ni kitew nak hina n kutuk kao2 wat pew.. kitew un kumpul dosa.. siap tuduh2.. kitew xtau jgn tuduh.. drg berlakon kat green screen... manew nampak tu sumew..kompom kew dwg skong puak satu tuh..??? ko katew dwg fitnah.. klu ko nih.. men sebot jew.. x fitnah.. x kew fitnah tu un dosa.. kitew citew pasal islam.. bagi aku tegur sudah.. xpayah kutuk. drg un da mintak maaf.. kitew berdoa kat Allah S.W.T agar pelihara diri kita dan saudara Islam kitew agar dilindung sudah.. yg salah kitew tegor.. bkn kutuk.. tegor kutuk berbeza.. aku psal agama xkuat.. tapi logik sudah.. klu salah aku ckp nih.. aku mintak maaf.. salam..

Mohamad Azhaari Shah Sulaiman said...

Bila orang tua tu pandang ke atas dengan pandangan sinis, seperti dia ingin mengatakan, "lihat lah Tuhan, aku dah berjaya menghanyutkan hamba2 Mu"

acap said...

dah jelas lagi bersuluh tv3suku pro puak satu tu. atau hang xpenah tengok tv ni?
aku malas nak cerita bab2 fitnah buletin utama tv3 ni. xkan dah lupa kes depa fitnah yab ustaz azizan pasal kes jet peribadi tu? atau hang xtengok pun berita time tu? malas aku nak tulis pasal politik2 ni sangat. kalo aku sentuh pun buat sakit hati ja. haihhhh.
lagi satu, aku tulis ni pun sblm depa mintak maaf kot.

acap said...

saiful, 3, 4 kali gak aku baca karangan ko. sori kalo aku x menjawab soalan. susah nak paham style tulis macam tu. haha

Mardhiyyah Ridzuan said...

halamak...baru alert pasal iklan tv3 ni...huhu..seb baek tergerak ati nak bace pasal ni...hurmm..pendpt org beza2 kan...

to acap: time kaseh atas p0st gni... aku mmg xalert cket hal2 kat tv...

to saiful: bt0l gak tu...xyah nak kutuk2...but sumtymes kutukan itu perlu, baru org nak sedar...=)

acap said...

mardhiyyah: welcome :) atas protes ramai orang lah tv3 remove iklan tu n mintak maaf. kalo lembut2 jgn harap lah.

maisyah said...

ya..iklan ni..
tekejut tgk first time d TV3 ari tu..
cam dunia magik2 la jd nya..
nanti budak2 idup dlm khayalan plak..bukannya realiti..kita sepatutnya menyediakan platform yg sahih ikut peraturan yg betul..sapa la yg buat..x terfikirka?

acap said...

yg buat tu chinese guy. tapi yang approve tu lah kena alert skit ngn benda2 mcm ni. haihh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...