July 27, 2010

Malaysia dan Indonesia mahu menjadi tuan rumah bersama untuk Piala Dunia?

panjang pulak tajuk entri aku ni. lebih kurang seminggu yang lalu, ada kenyataan yang dikeluarkan pak menteri sorang tu cakap Malaysia ada hati nak jadi penganjur bersama Indonesia untuk edisi Piala Dunia yang aku x pasti tahunnya. macam2 juga suara dan pendapat positif dan negatif dikeluarkan oleh peminat2 bola sepak Malaysia. yang x minat pun turut sama nak komen. ahh. lantak lah. masing2 ada mulut dan tangan kan.

antara pendapat yang diterima:

"stadium cap ayam ada hati nak anjur piala dunia."

bercakap mengenai stadium, pada mata kasar aku, Malaysia masih belom mempunyai stadium yang betul2 layak untuk menganjurkan Piala Dunia buat masa ini. pasal indon tu lantak depa lah. Stadium Bukit Jalil dan Shah Alam?? kedua2 stadium ni kelihatan cantik dah mampu mengisi jumlah penonton yang ramai. tapi malangnya, kualiti padang ragut rumput memang mengecewakan. kalo anda tonton menerusi kaca tv tu mmg nampak lawa kan. tapi hakikatnya? hmmm. bila aku pijak kaki kat situ setelah ceroboh masuk stadium satu ketika dahulu (jangan tiru aksi ini, serius perangai aku dan lain2 yang terlibat sama tu macam lembu gembira terlepas dari kandang), baru aku prasan yang padang skolah aku lagi lawa. patut la player2 chelsea bukan main lagi hentam mutu padang Malaysia. macam padang ternakan lembu kata mereka. boleh mendatangkan kecederaaan kepada pemain. tetapi ini bukan masalah yang besar jika Malaysia mempunyai suntikan kewangan yang baik. ahhh. bak kata menteri sorang lagi tu plak Malaysia bakal bankrupt. apa cerita ni? masih ada hati nak anjur piala dunia? suntikan wang yang banyak diperlukan untuk mengubahsuai stadium2 lain yang kelihatan usang dan kecik, serta menggunakan kepakaran teknologi dari luar dalam mengendalikan stadium dan juga menjaga kualiti rumput. South Africa sendiri sebelum piala dunia pun mampu menyiapkan stadium2 baru dan mengubahsuai stadium2 lama menjadi baru. Malaysia xkan x boleh kot? owh, lupa plak. Malaysia dah nak bankrupt.

"industri pelancongan bakal menjana wang berlipat ganda"
satu kesan positif jangka panjang untuk industri pelancongan. kemudahan infrastruktur mungkin menjadi bertambah baik. macam2 kesan positif kalo nak cakap kat sini. jadi, aku tinggalkan.

"pemain2 Malaysia main macam budak skolah ada hati nak main WC"

aku rasa ini yang patut diberi keutamaan. kalo masuk piala dunia atas tiket tuan rumah dan bakal mencatat rekod baru pasukan paling teruk kena blasah baik lupakan saja hasrat tu. bukan mahu menghentam dan tidak menyokong, tapi biarlah realistik. gua pun penah masuk stadium sokong Malaysia beb. tapi pak menteri perlulah realistik. omputih umur belas2 dah ikat kontrak dengan kelab2 handalan, pemain kita? umur 17 main bola level skolah lagi. apa cerita? FAM perlu merangka projek pembangunan dari bawah dan meneruskan kembali usaha arwah Dato Basri Akil yang telah dihentikan dahulu. FAM pun satu. macam taik lembu.

aku rasa lebih baik malaysia bergerak sendiri menganjurkan piala dunia kerana aku kurang yakin dengan kemampuan indonesia. ye lah. sana sini ada bom. sapa la nak vote kalo indon jadi tuan rumah kan? lagi satu, indonesia jugak gagal menjadi tuan rumah piala asia yang baik apabila secara tiba2 lampu limpah stadium terpadam pada aksi final. memalukan. lupa bayar bil letrik agaknya.

yang lebih utama, malaysia perlu menyediakan pemain2 pelapis yang betul2 berkualiti di peringkat antarabangsa supaya kesinambungan kejayaan dapat diteruskan. jangan baru menang sukan sea selepas 20 tahun dah melalak x henti2. rileks2 sudah. Piala Asia pun xlayak2 lagi. perancangan dan usaha ke arah itu perlu dilakukan secara serius bukan hanya melepaskan batok di tangga kerana begitu banyak kesan sampingan positif jangka pendek dan jangka panjang bakal diperoleh penganjur piala dunia lantas ianya sesuatu yang diimpikan banyak negara.

walaupun agak mustahil untuk berjaya, namun semangat itu penting. hehe.

July 21, 2010

Coheed and Cambria Live in KL !!!!!


pada awalnya, band ni bakal menjadi open act untuk Slash Live in Singapore dan tiada sebarang perancangan untuk ke Malaysia. namun, atas permintaan peminat2 di Malaysia, Junk magazine telah berusaha dan berjaya membawa band ini ke Malaysia pada 1 Ogos nanti. bagus betul Junk magazine ni. aku pasti mesti ramai peminat2 C&C di Malaysia gembira dan teruja. di sini aku ada satu pertanyaan macam biasa. ada x siapa2 nak belanja aku? jangan malu jangan segan ye.

July 17, 2010

ulasan world cup yang lepas

kejohanan bola sepak piala dunia baru saja dah hampir seminggu melabuhkan tirai. baru sekarang aku berkesempatan publish post yang dah lama aku tulis ni. maklumlah ada sedikit masalah yang perlu diatasi. berikut merupakan komen2 aku tentang piala dunia yang berlangsung

Tuan rumah (Afrika Selatan) :
tahniah! penganjur yang berjaya. pasukan afrika selatan juga berjaya mengutip 4 mata. satu pencapaian yang bagus bagi pasukan yang masuk atas tiket tuan rumah. gua dengar beberapa hari lepas buletin utama tv3suku cakap malaysia ada hati nak jadi tuan rumah jugak. nanti lah aku tulis pasal ni.

Penyandang juara (Itali) :
aksi yang memalukan di mana group stage pun xlepas. cannavaro mesej aku cakap punca kekalahan itali sebab materazi x main. agak2 boleh pakai x cakap mamat ni?

vuvuzela :
benda yang menghasilkan bunyi macam tebuan nak berak ni sangat aku xsuka. sakit telinga lah oi. malah, bunyi vuvuzela ni menenggelamkan suara penonton bersorak atau chanting. aku sangka penonton2 ketiduran dalam stadium, tapi bila camera zoom ke arah penonton, dapat dilihat mereka bersorak. tapi kesian, sia2. haram x dengar langsung

pasukan2 asia :
korea selatan dan jepun sangat membanggakan asia. tahniah!

bola sepak :
macam yang aku tulis sebelum ini, kritikan dan cacian ke atas bola jabulani meningkat dengan mendadak. buktinya, banyak gol2 pelik hasil kesilapan penjaga gol mengagak perubahan arah bola yang pelik. jugak, hanya 3 pasukan yang berjaya menjaringkan gol secara terus menerusi sepakan percuma iaitu jepun, korea selatan dan uruguay. FIFA akhirnya mengakui kepelikan bola jabulani ini

pengadil dan penjaga garisan :
beberapa orang pengadil dan penjaga garisan sangat mengecewakan. Subkhidin jauh lagi bagus. tapi impian kita semua tidak tercapai untuk menyaksikan wakil tunggal negara ini mengadili mana2 perlawanan. apakan daya.

Paul sotong kurita :
agak2 hidup lagi x sotong ni?

Diego Forlan:
belakangan ini, mamat ni memang banyak improvement dan antara penyerang digeruni di La Liga berbanding ketika menyarung jersi Man Utd satu ketika dulu. pemilihan Diego Forlan selaku pemain terbaik piala dunia memang sesuatu yang tepat. beliau merupakan nadi pasukan Uruguay dan mempunyai ciri2 kapten yang berkaliber. bukan macam kapten team yang satu tu, bajet star, dah la kuat diving pastu akan bising2 dekat ref dan bila kalah pulak, tengok kamera sambil ludah depan kamera. perangai macam lembu.

perlawanan akhir :
agak bosan menonton game ni. antara game final yang kurang menarik untuk ditonton. pengadil jugak mungkin penyebab. sikit2 bagi kad, advantage pun dia malas nak bagi. penat katanya. bagi kad x penat pulak mamat inggeris ni.

sepanyol juara dunia??:

sepanyol: kalah perlawanan pembukaan dengan pasukan kerdil, kemenangan terbesar hanyalah 2-0 itupun menentang pasukan Honduras, bergelut menewaskan Portugal. hampir tersingkir ketika menentang Paraguay, dan hanya bernasib baik melangkan ke peringkat separuh akhir kerana penjaga garisan tidak mengesahkan gol penyerang paraguay dengan mengatakan ianya offside padahal beliau jelas berada dalam keadaan onside dan juga kegagalan Cordoza menyempurnakan penalti untuk paraguay. nyata sekali Sepanyol bukan lah pasukan terbaik dalam kejohanan kali ini. tapi itulah bola sepak, nasib dan tuah juga memainkan peranan. aku agak kecewa sebenarnya kerana piala dunia hilang serinya pabila pasukan yang tidak beraksi baik sepanjang kejohanan bergelar juara dunia. ya, memang sepanyol merupakan pasukan yang kuat dan mempunyai ramai pemain2 bintang tetapi prestasi mereka di Piala Dunia tidak setimpal dengan gelaran Juara Dunia yang mereka dapat sekarang.

July 10, 2010

malas

wah.entri terakhir yang aku tulis dah berusia lebih dari daripada sebulan. dan aku baru perasan yang aku malas untuk menulis belakangan ini. nanti aku cari sebabnya ya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...