March 4, 2010

Bandung

22/2/10
hari pertama. ketibaan ke kota bandung agak lewat kerana penerbangan ditangguhkan atas masalah cuaca yang kurang enak. tiba di sana sekitar jam 5.30 petang (sejam lewat berbanding waktu di Malaysia). waktu ni dah nak gelap walaupun baru pukul 5.30. Ibu Tatik datang menjemput di Lapangan Terbang Bandara Husein Sastranegara lalu dibawa ke Wisma Gandapura untuk bermalam. pertama kali menjejakkan kaki kat sini, aku kehairanan melihat lampu isyarat semua x berfungsi tapi traffic lancar je. then, baru lah aku paham bila tengok tabiat pemandu2 kat sana yang bersikap sopan dan tidak mementingkan diri sendiri. jauh sangat bezanya dengan pemandu2 di Malaysia. ahhh. kita lah tu, bukan orang lain. bak kata Pak Jaya "kami di sini anggap jalan tu hak bersama, bukan bapak sendri yang punya. orang Malaysia ni egonya tinggi" (pandai2 la translate ke slang Indon ye, aku x ingat ayat2nya tapi lebih kurang macam ni la bunyinya). owh, hampir lupa, membe aku sorang tu siap sokong lagi statement Pak Jaya pasal ego driver malaysia ni. yeahhh. memang betul pun kan. nanti aku cerita siapa Pak Jaya. aktiviti malam hari hanya keluar makan di restoren berdekatan. jalan kaki. saving. perghh. makanan memang terbaik. tempat nampak macam mahal tapi still boleh consider berpatutan lagi. jauh lebih murah berbanding tempat2 makan yang sejenis dengannya di Malaysia!

23/2/10
hari ni semua bangun awal. excited nak keluar shopping. masing2 ghairah bila baca review2 orang pasal bandung. pukul 8 lebih lagi dah sampai ke Cihampelas Walk menaiki angkutan kota. baru saving sikit. sekali naik dalam 7 kupang macam tu. tempat ni menurut kata orang banyak sangat jeans2 murah sampai nak termuntah bila nampak. ia hanya dibuka bermula jam 10 pagi. sementara tunggu, amek gambar, macam biasa. then, bila di bukak, start lah usha2 barang. aku malas nak komen pasal jeans2 yang kononnya banyak tu. haram betoi. sehelai shirt Macbeth sahaja yang berjaya menarik minat aku. kemudian, semua beransur ke Jalan Dago. haa. sini memang baik untuk bershopping. sepanjang jalan banyak factory outlet. malamnya pula, bertemulah dengan Pak Jaya. pemandu angkutan kota yang telah memandu angkutan sejak berusia 14 tahun. malam menjelma, dinner di restoren sapu lidi.

24/2/10
hari ni pak jaya diupah untuk membawa rombongan seramai 9 orang tadi untuk ke tempat2 tertentu. bukan main seronok lagi pak jaya. x perlu lagi bersusah payah mencari pelanggan angkutannya untuk hari itu. keghairahan pak jaya terserlah apabila beliau tiba sejam lebih awal berbanding waktu yang ditetapkan. 7 pagi dah terpacak tunggu dengan senyuman lebar macam orang baru timang anak kembar. van yang buruk pun dah bertukar yang lawa. semangat kan pak jaya? destinasi pertama, tangkuban perahu. sejenis gunung berapi. aku tidak pasti sama ada gunung ini aktif atau tidak. untuk kepastian, tanya sama encik google. bes kat sini, sampai2 ke tempat air panas di bawahnya, ramai yang datang untuk mengurut kaki anda tanpa diminta. kemudian, ke ladang teh mengorat makcik2 tengah petik teh tu sebentar. dah letih bergambar, pak jaya bawak ke suatu perkampungan berdekatan untuk mencuba sate kelinchi atau sate arnab dalam bahasa melayunya. kemudian (lagi), kami bergerak ke muzium geologi. perghh, tengok tengkorak, tulang2 seh. haram xbes. hampir setiap hari aku tengok tulang ayam dalam pinggan sisa makanan aku. sama ja teksturnya. kemudiannya, singgah di Rumah Mode. shopping lagi. sambung lagi shopping di sekitar jalan riau. pak jaya kelihatan sedih tetapi gembira apabila khidmatnya untuk hari itu berakhir dan enggan disambung lagi. memang terbaik lah pak jaya ni. jumpa secara tidak sengaja, tapi layanan yang beliau beri macam kami ni menteri plak rasanya. sampaikan polisi2 di situ pun dimarahnya gara2 tidak membenarkan beliau drop kami di depan mall. terbaik ahhh.

25/2/10
destinasi pertama untuk hari ini, Pasar Baru. sini mmg port orang pompuan untuk shopping. kain2, batik, baju, bla3 mmg banyak gila dan sangat murah gila (kot). aku jadi rambang mata bila masuk ke sini. rasa macam nak beli macam2. tapi tiada idea sebab barang2 kat sini mostly untuk pompuan. kat sini pun ramai orang2 dari Malaysia datang bershopping. jadi, memudahkan tugas aku untuk memilih kain untuk mak aku. aku cari kedai2 yang nampak mak cik2 dari Malaysia shopping dan aku tunggu dorang komen sesama dorang pattern kain mana yang lawa. so, aku rembat kain yang mereka asyik gilakan itu. senang bukan keja aku? harap2 mak aku pun suka. heh. kemudian, kami ke paris van java. bunyi macam gempak, baca review orang ramai yang cakap tempat terbaik untuk shopping. sekali sampai, perghh, macam pavilion daa. mana aku ada duit nak shopping tempat2 seangkatan macam ni. p**dek betul. last2, habiskan duit kat jalan riau.

26/2/10
duit tinggal sikit. habiskan apa2 yang patut. dan berangkat pulang ke kuala lumpur jam 5 petang.

aku dapati penduduk2 di Bandung kebanyakan (atau kebanyakkan? lupa lak dah lama tinggalkan spm) ramah2 dan baik2 belaka. melihat semangat mereka bekerja keras berniaga, budak2 kecik busking tepi jalan untuk mendapatkan wang membuatkan aku bersyukur dilahirkan di bumi Malaysia yang indah dan banyak peluang pekerjaan ini. ada video dari blog membe aku

ada sedikit gambar di sini:
pengangkutan dan penginapan rasmikawah gunung tangkuban perahu
hasil penat lelah membeli belah

10 comments:

sya said...

whoa.
bestnya.
(:

acap said...

haha..bes2 dapt mlancong bersama rakan

Pakcu said...

tak best sebab hang tak bawak aku

acap said...

jom p len kc oi

He Loves Me said...

bestnyaaaa.. teringin sgt nk pergi tangkuban parahu.. <--- ingt nk mintak duit kt acab... hahah~

acap said...

kak nadya, apa lagi..bleh la p honeymoon dengan si dia.heheh

He Loves Me said...

tunggu jadi kaya dulu...heheh =P
masa pi indon baru ni bajet sorang brapa RM??? amik package ka??? mcm sgt best... =)

acap said...

sorang dalam rm1k..
koboi ja. x amek package pun

eiryannie said...

bestnye...bc en3 ni rasa nk pegi lagi..bln 12 aritu dh gi Bandung n jakarta..
mmg Bandung tempat yg best utk Shopping..

acap said...

haha..byk lg tempat yg x sempat utk dilawati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...