October 16, 2009

berita hairan

aku jadi hairan, aku jadi hairan lepas baca artikel atas talian di laman sesawang Berita Harian Hairan sebentar tadi. ini artikelnya: artikel hairan.

sebab2 aku menjadi hairan:
tajuk artikel = UMNO Kedah ikrar tawan semula negeri itu daripada pembangkang.

Situasi politik semasa negeri Kedah: dalam Dewan Undangan Negeri Kedah, kerusi kerajaan diduduki Pakatan Rakyat/Parti Islam SeMalaysia (PAS) manakala kerusi pembangkang diduduki ADUN daripada parti2 selain parti gabungan dalam Pakatan Rakyat.

Jadi,
Pakatan Rakyat = kerajaan
UMNO = pembangkang

macam mana tu UMNO (pembangkang) nk tawan semula negeri daripada pihak pembangkang (UMNO n so on). hairan2. rampas la negeri daripada pihak kerajaan (Pakatan Rakyat/PAS). hairan2.

8 comments:

Fathiah Farid said...

aah, bit weirdo...ha3...
media xkan xbleh beza?

acap said...

media perlu belajar term 'pembangkang' dan 'kerajaan' tu..malu aih benda tu pun xleh nk beza

opop said...

aik acap...dah tukar jadi blog politik ka???haha

pilihanraya nnt kita tgk la sapa jd pembangkang sapa jd pihak kerajaan...ok?

acap said...

cuba menegur apa yang salah. pandang ke depan.

opop said...

bn msh lagi kerajaan la...sbb kerajaan pusat bn pegang...kerajaan ni dikira berdasarkan sapa yang pegang negara...nnt klu pakatan rakyat dah pegang malaysia...anwar brahim yg disayangi hgpa smua jd pm...masa tu bru leh pnggil pakatan rakyat kerajaan...

acap said...

popo owh popo..ni dalam konteks kerajaan KEDAH bukan kerajaan MALAYSIA. adoi la..brita harian tulis pasal isu KEDAH bukan MALAYSIA..benda simple ja popo.cuba hang p interview org2 yg study political science macam hang interview "pak cik baik' tu.

kesah apa aku sp pegang negeri mana pun..aku cuma nak tegur kesalahan ni..dh kerap sgt media salah guna. rakyat pun terikut2 dengan ni. xkan hg nk tengok rakyat kita xtau beza apa tu kerajaan n pembangkang.. malu kat org luaq nanti..aku tau hang BN kaw2 punya. rileks2 sudah.

opop said...

aku pun tau hg pas kaw2...masalahnya ak fikir dalam konteks malaysia sbb kedah tu masih lg sebuah negeri di dalam malaysia...klu kedah tu dh jd negara mcm negara thailand...bleh dipertimbangkan lg...

xpa la acap...berdebat psl ni bkn kita dpt apa2 pun...janji ikatan kita sebagai sesama islam masih lg kuat...apa yang kita kena ikut adalah al quran dan sunnah...

acap said...

popo2.org bercakap tentang istilah 'kerajaan negeri' bukan 'kerajaan pusat'..adoi.haha.yg hang p fikir pasai konteks malaysia tu sapa suruh.hg dah SALAH TEMPAT ni. aku bukan nk bercakap tentang parti mana2 tapi aku nk cakap tentang kesalahan penggunaan istilah oleh wartawan tu.adoi la.Prof. Dr Abdul Aziz Bari dah byk kali tekankan tentang penggunaan istilah yg salah oleh pihak media ni popo tapi...paham2 la

contoh di negeri selangor:KLIK LA
-khir toyo selaku ketua pembangkang pun tau dia tu pembangkang..awat dia x kata dia pihak kerajaan popo?

len kali baca betoi2 penulisan aku dan pahamkan..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...